NostalgiNörden

En blogg som innehåller Humor, artiklar, recensioner och allehanda nördigheter. Allt framfört på ett ganska komiskt sätt.

Stand Up i Grebo

Kategori: Johan



Hejsan!
Igår kväll så var jag och LKPG HAHA-Gänget ute i Bonnhålan Grebo och körde stand up på en liten mysig pub.
Det har aldrig bjudits på stand up i Grebo någonsin förut och man vet aldrig med sånna där ställen. Ben sade innan gigget att antagligen så blir det antingen succé eller katastrof. Fina odds!

 

En av dom bästa grejerna med att köra stand up är att man får åka till en massa udda ställen, bli bjuden på mat och förhoppningsvis få en massa skratt. Och den enda motprestationen jag måste göra är att stå å Snacka skit i 10-20 minuter. Det är helt okej!
Men samtidigt är det ett ganska hårt jobb som ligger bakom. Och ett dåligt gig kan verkligen paja självkänslan för flera veckor framöver. Å andra sidan kan ett bra gig höjja den för ett par dagar.

 

Ben gick på först och snackade i ca 20 minuter om alla tokigheter och språkförbistringar som kan inträffa när man är nyinflyttad engelsman i Sverige. Samtidgt som han gjorde detta så drog han igång publiken på ett proffsigt sett.
Själv började jag bli mer å mer nervös. Jag hade inte kört sedan det där jobbiga pissgigget i Oslo i våras. Hur skulle det gå nu? För att göra det värre så bestod min rutin av 75% helt nytt material som jag aldrig kört förut. Roligt förvisso men hur skulle det funka här? Skulle dom hata mig för alla inavels/redneck/Den sista färden-referens-skämt som jag tänkte dra på deras bekostnad?

 

Slutligen gick jag upp och lyckligtvis så var publiken på riktigt bra humör och lagom uppvärmd efter Bens framförande. Jag tjoade igång dom lite och hade kul. Jag hade med mig en öl upp på scenen så att jag smart nog kunde ta en klunk då å då medans jag funderade ut vad nästa skämt skulle vara ifall jag nu skulle glömma bort.

 

Det började lite försiktigt och trevande från publikens sida med lite småskratt. Detta kan vara stressande men jag har varit med om det förr. Det behöver inte vara något dåligt utan kan vara en långsam uppvärming medans dom vänjer sig. Sen började jag dra 4-5 Rednecks-skämt på rad och koppla dom till Grebo vilket dom älskade och efter det så hade jag publiken i relativt god kontroll. Mot slutet av akten så tänkte jag köra min barnboksrutin som jag är riktigt nöjd med. Dessvärre så uppstod det en blandning av ofokus i rummet just då eftersom att många människor rörde på sig eller beställde i baren och för att kunna uppskatta den monologen så måste man lyssna lite. Jag märkte att den blev ganska seg. Lyckligtvis så kunde jag rutinerat speeda upp den ganska mycket och komma till slutpunchlinen ganska snabbt å sen lägga unden boken och få dom på riktigt gott humör. Sen borde jag ha slutat. Det var nämligen svårt att få tillbaka fullt fokus i rummet igen efter det. Men jag ville testa mitt nya roliga skämt. Tråkigt nog så hörde typ bara en person skämtet på grund av det dåliga fokuset och han fick dessutom fundera ett tag innan han fattade. Trist. Så då var jag tvungen att lägga in ett nytt slutskämt eftersom att jag inte ville avsluta med kosntig tystnad så jag drog fram mitt Facebook-skämt som i princip aldrig misslyckas. Dessvärre kände en person sig tvungen att gissa och avslöja punchlinen innan jag hade sagt den vilket är ett ultimat bra sett att döda ett skämt på. Det blev skratt men inte lika mycket som det hade kunnat bli pga detta. Trots det så slutade jag där och då. Allt som allt ett ganska bra gig. Vissa saker går att förbättra ifrån min sida och andra går att skylle på saker som lokal och förutsättningar. Publiken uppskattade dock hela grejen mycket och dom flummigheter som uppstod framstod inte som missar eller misstag just pga stämmningen. Dom hade roligt vilket var huvudsaken.
Efter detta tog vi smart nog paus  då ofokuset i lokalen hade stigit till bristningsgränsen.

 

15-20 minuter senare så gick Ben upp igen. Sedan körde Emil och Palle. Dom gjorde det båda väldigt bra. Lite samma sak med förutsättningarna där. Inte optimalt med folk som rör sig och småpratar men sånt man får vänja sig vid. Det är sällan ett gig har fullt optimala förutsättningar. Allt som allt så var den en riktigt trevlig kväll och vi var uppskattade av både publik och arrangörer. Livin da rockstar life!

 

Efteråt så stannade vi kvar på lite öl och mingel med lokalbefolkningen i Grebo innan vi så sakteliga begav oss hemåt. Ny gig på g! det hoppas vi! Det är roligt att skriva skämt och uppträda igen! En fullt godkänd höstdebut.

 

Nu kör vi!
Kommentera inlägget här: