NostalgiNörden

En blogg som innehåller Humor, artiklar, recensioner och allehanda nördigheter. Allt framfört på ett ganska komiskt sätt.

Kanal 5 snodde vårt skämt!

Kategori: Allmänt

 
Aaah, jag älskar dramatiska rubriker. Gör inte du?
Hur fan skulle aftonbladet annars sälja så mycket tidningar? Vem vet?
 
Jag vet i alla fall att Kanal 5 under gårdagen råplankade ett gammalt skämt som jag och min vän Jocke skrev för c.a 5 år sedan. Jag skrev även ett kortfilmsmanus på idén ett drygt år senare och vii var nära att göra den med Marday Productions under en längre tid. Vi hann scouta locations och leta skådisar.
Det var egentligen bara tillfälligheter som gjorde att filmen skjöts upp på obestämd tid.
Vi fortsatte dock att prata om projektet och jag pitchade bland annat in det när jag sökte in på Kulturama.
Jag pitchade det även som en eventuell slutproduktion men vid det laget var jag mer sugen på att göra "Snön har fallit vit". Detta var runt Februari/Mars förra året.
 
Igår så fick jag plötsligt en rapport ifrån min vän Jocke via facebook. Han berättade lite skämtsamt att kanal 5 och programmet "Äntligen Helg" stulit vårat skämt. Idag såg jag programmet och mycket riktigt. Det är skrämmande likt!
 
Nu vill jag bara inflika lite här och säga att jag absolut inte anklagar Kanal 5 eller några inblandade för att medvetet ha plankat vår idé. Jag är väl medveten om att vem som helst kan komma på en bra idé. Jag är också medveten om att jag omöjligt kan bevisa detta och det är egentligen inte det det här inlägget handlar om.
Men åter till "Stölden".
 

I det 3.e avsnittet av serien så beställer ett gäng tjejer in en strippa till en av sina kompisar men det sker en förväxling och istället kommer en jonglerande clown in till tjejernas förtret.
Samtidigt kommer den manliga strippan till ett barnkalas och ja ni förstår...förväxlingshumor!
Hela avsnittet kan ni förövrigt se på denna länkhttp://www.kanal5play.se/play/program/547992597/video/559174111
 
Vad var då våran idé. Jo!
Här följer det fullständiga manuset som jag skrev sommaren 2010(Notera datumet!).
Jag brukar vanligtvis vara väldigt restriktiv med att lägga upp några av mina manus på nätet(speciellt gamla) mest av rädsla för att någon skulle sno mina ideér och så....HAHAHA tänka sig så löjligt!
 
Jag väljer att publicera det här mest som en kul jämförelse på hur två olika team/författare väljer att ta vara på samma komiska idé.
Mycket nöje!
Intressanta noteringar:
Även om det har gått några år sedan jag skrev detta så håller det fortfarande en rätt hygglig kvalite. 
Jag kan även notera att jag har utvecklat mitt manusskrivande en hel del sen dess.
 
Angående storyn finns en del likheter men också flera saker som skiljer sig. 
1. Äntligen Helg använder ingen Trollkarl
Dock spelar Fredde Granberg en trollkarl i serien hmf hmf hmf....
 
2. Äntligen Helg vänder på händelseförloppet i slutet.
Istället för att avsluta med den jonglerande clownen så avslutar dom med strippdansören vilket jag tror passar bättre för deras version.
 
3. Barnen är inte chockade av att det står en naken man i tv-rummet.
I våran idé så tyckte vi att det roligaste skulle ha varit att se barnen och alla vuxna med öppen mun.
 
Det som jag tycker är intressant med det här är som sagt att se hur man tar sig an samma grundidé på två olika sett. Nu tycker ju jag såklart att våran idé var mycket roligare än Äntligen Helgs men jag är ju å andra sidan äckligt jävig i frågan.
 
Vad kan man då lära sig av detta?
If you snooze, you loose, sa en av mina vänner. Helt sant.
Great minds think alike, också det stämmer.
Det var Alice Babs som dog i förra veckan och inte Alice Bah som jag först trodde.
Äntligen Helg är småkul, Jodå!
 
/NN
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Kristin - Photography säger:
    2014-02-21 | 06:58:45
    Bloggadress: http://kristinphotography.blogg.se

    Intressant läsning ☺

    Svar: Tack. Hoppas bara ingen tar mig för en galning :)
    Johan Salberg

Kommentera inlägget här: