NostalgiNörden

En blogg som innehåller Humor, artiklar, recensioner och allehanda nördigheter. Allt framfört på ett ganska komiskt sätt.

Johan Gnäller: Framstressad Bullemi?

Kategori: Allmänt

Hej och välkommna till vad jag hoppas kommer bli ett nytt segment här på den smått avsomnade bloggen.
Under rubriken "Johan Gnäller" så kommer jag att gnälla på olika saker som jag anser är felaktiga och ställa dom till svars. Hur små och löjliga dom än är. Naturligtvis med glimten i ögat becuse, you know...Jag e jag.
Nu kör vi!
 
Del 1
Denna bild.
 
 
Okej!
Låt oss analysera texten här:
 
"när du är stressad så äter du glass, tårta, choklad & godsaker."
-Jasså, gör jag? Det tror jag nog faktist aldrig att jag har gjort. Jag menar varför skulle jag om jag var stressad över något sätta mig och äta en massa godsaker? Tar inte det bara upp en massa tid från det jag borde göra som gör mig stressad? Borde jag inte bli mer stressad av att äta godsaker än att faktist ta itu med mina problem. Logik tack!
Den enda gång jag skulle kunna tänka mig att man åt godsaker under stress var ifall en terrorist eller galen mördare höll en pistol mot ens huvud och sa typ
-Ät upp alla dom här jävla godsakerna jävligt snabbt annars skjuter jag skallen av dig!
Men hur ofta händer det egentligen? Typ aldrig. Och nog för att jag är lite udda men jag känner mig ganska säker på att det inte är ett speciellt vanligt scenario bland andra människor heller.
 
Vi har nu alltså bevisat att det ursprungliga påståendet är felaktigt. Men låt oss ändå fortsätta med själva kontentan för tesen som denna bild försöker lägga fram:
 
"För STRESSED(Stressad) skrivet backlänges blir "DESSERTS"(Efterrätter). Mind = Blown"
- Så anledningen till att folk smäller i sig en massa godsaker när dom är stressade(Vilket dom alltså inte gör men låt oss för skojs skull tillfälligt acceptera denna galenskap).

Så personen bakom denna bild/text menar alltså på fullaste allvar att folk går omkring omedvetet och tänker:
-Åh vad stressad jag är!!! Men vänta! STRESSED baklänges blir ju DESSERT. Alltså måste jag bli motsatsen till stressad(dvs ostressad) om jag bara smäller i mig en massa efterrätter!
 
Jag är osäker på om det finns några vetenskapliga belägg för denna ytterst intressanta tes. För om allting som blir något annat baklänges är själva anti-tesen/botemedlet mot det som står framlänges så borde ju folk som vill fly från Dallas äta en massa salld(Och vi vet ju alla hur feta amerikaner är). Och framförallt. Vad betyder detta för Ola Salo som baklänges blir Ola Salo?
 
Den perfekta blandningen mellan gott & ont?
 
Nu kanske ni tycker att jag överanalyserar denna ytterst tveksamma tes men det är för att gå till botten med dessa dumheter ofrån denna (lyckligtvis)anonyma författare.
Det enda den här texten bevisar är att STRESSED & DESSERTS blir varandra framlänges och baklänges.
Om detta kallas Anagram eller helt enkelt spegelvända ord lämnar jag över till allehanda språkpoliser landet över. Men vi kan nog alla konstatera att det inte råder något som helst sanning i att dessa Spegelvända ord skulle vara varandras anti-teser. 
Denna bild/tet är alltså BULLSHIT!
 
Smart arab blir förövrigt Bara trams baklänges. Men som vi alla vet så betyder ju detta inte ett skit.
 
Notering:
Detta är den första bilden som dyker upp om man googlar Smart arab.
Den tycks föreställa en Arabisk person som har lärt sig hantera en smartphone.
Vi svenskar tycks ha en ganska låg ingångströskel för vad som gör araber smarta.
Tycker vi helt enkelt att araber är så dumma generellt att det är imponerande att en utav dom lärt sig hantera en smartphone? Är detta någon slags hemlig smygrasism inbyggd djupt nere i det svenska språkets rötter som Janne Josefsson borde granska genom att leta igenom alla spegelvända ordkombinationer i jakt på sanningen?
Nej. 
Det betyder bara att bilden/texten med STRESSED/DESSERT Budskapet är ännu dummare.

/NN
Kommentera inlägget här: