NostalgiNörden

En blogg som innehåller Humor, artiklar, recensioner och allehanda nördigheter. Allt framfört på ett ganska komiskt sätt.

Varför jag är helt ointresserad av Tv-serien "Gotham"

Kategori: Allmänt, Nördiga Artiklar, Nördiga Grejer, Random Skit

 
 
 
För några dagar sedan så släpptes trailern till den kommande Tv-serien "Gotham" som alltså ska följa Kommissarie James Gordon medan han löser brott i Gotham 10-15 år innan Batman dyker upp.
Det var i alla fall meningen enligt dom första rapporterna....
 
Den 4.e November släppte Kevin Smith avsnitt 51 och 52 av podcasten "Fat man on Batman"(Rekomenderas starkt!) där han och en av dom bästa Batman-författarna någonsin Paul Dini inspirerade av trailern till spelet Arkham Origins helt spontant började spåna på sin egna Prequel-serie. Idén var i stora drag att en ung Bruce Wayne efter mordet på sina föräldrar blir skickad till en internatskola där han träffar på flera av dom personer som senare skall komma att bli kända karaktärer och skurkar i Batman-universumet. Sista avsnittet skulle visa när Bruce Wayne tar på sig Batman-dräkten för första gången(ungefär som i Smallville). Dom fiktiva arbetstitlarna blev "Shadow Of the Bat" och "Bloodhaven Academy".
 
They seriously wanted to do this!!!
 
 
Jag tyckte båda dessa ideér lät fruktansvärt ointressanta men av någon anledning spreds hypen runt Dinis och Smiths idé som en löpeld över internet och inom några veckor meddelade FOX att Gotham serien trots tidigare rapporter minsann visst skulle ha med en ung Bruce Wayne samt ett flertal kända skurkar som barn och ungdomar i serien. Och ja, även denna serie skulle sluta med att Bruce Wayne tog på sig Batman-dräkten för första gången.
(Nördig notering:
Vilket är lite märkligt med tanke på att han skall vara 12 i serien och inte blir Batman förens han är 26. Förväntar dom sig alltså att serien skall hålla på i 14 år och att Bruce Wayne inte kommer åka utomlands för någon som helst träning under denna period!?)

I introt på det följande avsnittet av Fat man on Batman så spekulerar en något bitter men ändå ödmjuk Kevin Smith över det märkliga i att dom fick den idén helt plötsligt från ingenstans när serien uttalat enbart skulle följa Jim Gordon. Han konkluderar att inget naturligtvis går att bevisa och att det vore trevligt att bli tillfrågad att få medverka men att han inte räknade med det.

Och nu till serien...
Batman är utan tvekan min favorit-Superhjälte. Trots detta så har jag sedan första gången jag hörde talas om Gotham-serien varit mer eller mindre totalt ointresserad. Detta gällde även när jag satt 2-3 timmar i rad och hörde Dini och Smith geeka-ut över sin "Shadow of the bat"-ide. Jag ska nu försöka förklara varför.
 
Jag är till att börja med inget större fan av spinn-offs. Det finns ofta en bra anledning till varför bi-karaktärer inte är huvudkaraktärer. Dom är inte skapta för att hålla upp en hel serie själva. När serien Smallville gick så var jag lite intresserad under dom första avsnitten. Sedan dalade mitt intresse i snabb takt tills att jag varje gång någon nämnde serien i min närhet spontant ställde två frågor.
1.Går den serien fortfarande(Skiten pågick i 10 år!!!) 2. Har han blivit Stålmannen än?

Jag har personligen inget intresse av att följa ett gäng karaktärer i flera år innan det intressanta med dom händer. Det hela känns bara som en enda lång och utdragen cock-tease.
Här är Bruce Wayne - Innan han blev Batman!
Här är Gotham - Utan superhjältar och superskurkar!
Här är Pingvinen - Innan han var spännande och intressant!
 
Missförstår mig inte. Jag älskar Origin-Storys men dom har också sina begränsningar. Speciellt när vi alla vet exakt vad som ska hända. Just nu pågår Scott Snyders briljanta Batman: Zero Year där vi får följa hur Bruce Waynes återkommer till Gotham efter flera års träning och tar på sig Batman-dräkten för första gången, Hur Edward Nigma tar över Gotham och Hur Jokern skapas etc.
 
Det finns flera anledningar till varför detta fungerar trots prequel-faktorn.
Det är en serie som utspelar sig under en begränsad tid. Det tar inte 10 år för Bruce Wayne att ta på sig dräkten och vi får ser dom klassiska skurkarna för första gången fast mer eller mindre fully formed. Dessutom är serien fullproppad med referenser till Batmans rika historik och universum. 

Problem med serien Gotham:
Vi vet att Jim Gordon eller någon av alla kända karaktärer aldrig kommer vara i riktig fara. Ingen av dom riskerar att dö eller råka ut för något oväntat innan dom har blivit dom karaktärer som dom är menade att bli. DVS innan dom har blivit dom bästa och mest intressanta karaktärerna dom kommer va. Det är som att se ett fotbollslag med B-laget på plan. Det är en Batman-serie...fast utan Batman.
 
Nyligen utannonserades att en ny Fantomen-film är under produktion.
Det finns en anledning till att "Gurans Galna Solo-Show" inte är under produktion....
 
 
 
/NN
Kommentera inlägget här: