NostalgiNörden

En blogg som innehåller Humor, artiklar, recensioner och allehanda nördigheter. Allt framfört på ett ganska komiskt sätt.

NÄSTA ÅR KOMMER ALLA LÅTAR I MELODIFESTIVALEN VARA GJORDA AV EN AI - SANNA MINA ORD

Kategori: Allmänt

Well, the cats out of the bag...

Under dom senaste dagarna har allehanda AI-youtubers gått man ur huse för att posta videos om Appen SUNOs senaste uppgradering som gör fantastiska låtar.

Själv har jag prenumererat i över två månader och följt appens utveckling i över ett år och resultatet är minst sagt skrämmande bra.

Låtarna som kom i början via Dicord var max en minut långa och sången lät som nått som Bauhaus hade spelat in i en kakburk. Det var som den mesta annan AI. Ett kul partytrick som man kunde skicka till sina vänner och skratta lite lätt över samtidigt som man avslutade med en suck och sa "Ja ack vad tekniken är fantastisk" eller "Tänk vad dom kommer kunna göra i framtiden"...
Well...här är vi nu. Framtiden är här.

Ett år senare är SUNO nu såpass bra att det står sig med det mesta i min skivsamling. Åtminstone dom låtarna som jag lyckats prompta fram och färdigställa. Det är betydligt bättre och har mer själ och hjärta än allt som spelas på radion(Vilket kanske säger me om radion). Det har också gett mig mitt musik-intresse tillbaka. Det som dog någonstans på 2010-talet i takt med att i princip all musik blev allt mer värdelös. Här kan jag ska musik för mig och enbart mig.

Så vad betyder då allt detta?
Jag tror inte jag är för drastisk eller slår för hårt på den stora trumman. Men jag tror att vi inom kort kommer att få omvärdera allt vad vi idag kallar för musik. Jag ser en framtid där folk alltmer designar sina egna låtar och lyssnar på hemma.
Hade du en jobbig dag i skolan? - Skriv en låt om det!
Har din farfar haft förstoppning - Skiv en låt om det!
Har aktiebörsen börjat störtdyka? - Skriv en catchy punkdenga på temat. Allt går!

Kanske kommer alla artister snart att ersättas med AI-avatarer som kan turnera obegränsat i flera städer samtidigt världen över. Och istället för låtskrivare så kommer Promptarna att bli dom stora stjärnorna?
Vem vet.

Jag kan i alla fall säga vad dom flesta sa när jag laddade upp min fåniga AI-låt om Drönare.
"Ja det är ju bättre än allt i melodifestivalen".

 

 
Snart är väl alla Melodifestival-bidrag AI. Dom låter redan gjorda av en robot.
KOM IHÅG VART NI HÖRDE DET FÖRST!

//NN
Kommentera inlägget här: