En blogg som innehåller Humor, artiklar, recensioner och allehanda nördigheter. Allt framfört på ett ganska komiskt sätt.

Recension: STAR TREK INTO DARKNESS! (OBS SPOILERS SPOILERS SPOILERS!)

Kategori: Allmänt, Film Recensioner

Star Trek Into Darkness
Jag har precis bevittnat Star Trek Into Darkness. Den andra filmen i den nya rebootade JJ Abrams-serien.
Å vad är då mitt första intryck? DEN E SJKT BRA!
Doch har jag en hel del Nit Picks som jag vill avhandla i denna recension och för att kunna göra det så måste jag prata om saker som i allra högsta grad är spoilers för den som inte har sett filmen. Så läs för guds skull inte mer om du inte har gjort det! Vad gör du ens här isf förresten? GÅ Å SE FILMEN!

Filmen utspelar sig ett år efter den första filmen Star Trek. Precis som jag nämnde i min artikel om "Den gyllene andra filmen" så är detta en film som precis som förutspått uppfyller alla kraven(På sätt och vis). Eftersom den förra filmen var Origin Story filmen så låg mer fokus på att få ihop alla pusselbitar och att introducera karaktärerna för publiken och för varandra. I den andra filmen så kan man helt enkelt bara slänga ut dom i valfritt äventyr och även lägga fokus på att ta fram en intressant skurk. NOTERAT!

Dags för Mega-Spoilers!
Bennedict Cumberbatch är Kahn!
Ingen Jättesurprise men ändå. Det har tjaffsats om den möjligheten enda sedan Cumberbatch blev castad för ett & ett halvt år sedan. Vad tycker vi då om detta? En jävla massa saker! Kahn är utan tvekan den enskilda bad guy som utmanat Kirk & Company mest i den gamla Star Trek-serien i avsnittet Space Seed och filmen Star Trek 2: The Wrath Of Kahn.

Att Cumberbatch skulle va Kahn har ständigt förnekats av Abrams och gänget i c.a 18 månader nu. Den stora frågan är varför. Visst man tänker att publiken ska bli positivt överraskad men alltså....Skulle dom inte vinna mer på att gå ut med att dom har den coolaste Star Trek skurken med i den nya filmen? Ni vet snubben som tar upp halva postern! Dom höll ju inte direkt hemligt att Jokern skulle med i The Dark Knight om jag säger så. Men jaja okej Abrams och Lindelof skapade Lost. Dom gillar att skapa mysterier i get it!
När börjar man då som åskådare lista ut att det trots allt är Kahn som Cumberbatch gestaltar? Typ omkring när Kirk slår honom 5-6 gånger stenhårt i ansiktet utan att det nämnvärt påverkar honom alls är en bra gissning.

I alla fall så kommer då scenen där "John Harrison" avslöjar sitt rätt namn. Han säger på ett bombastiskt sett: "MY NAME IS KAHN".
Här skulle jag ur en manus och karaktärssynpunkt vilja ifrågasätta detta av två vitt skilda anledningar. Anledningen till att han säger det på det sättet är naturligtvis för att fansen i publiken ska reagera och få förväntingar eftersom att dom redan vet vem Kahn är. Problemet är att ingen i Star Trek världen vid det här laget vet vem denna Kahn är. Han hade lika gärna kunnat säga att han hette Ralf Håkansson. Föreställ er den scenen.

Kirk: Who are you?
Kahn: MY NAME IS RALF HÅKANSSON!
Kirk: ehm...jaha...

Men visst lite fan-service kan man väl förlåta eller hur? Jovisst! Men i så fall finns det ett ännu mer bad ass sätt att avslöja Kahns identitet på. Genom att låta honom säga hela sitt namn. Låt mig ta ett exempel.
Jag är inget fan av varken Russel Crowe eller filmen Gladiator men en sak fick dom till. Det episka när Maximus avsljar sin identitet.

"my name is maximus decimus meridius father to a murdered son husband to a murdered wife".
Scenen hade inte varit lika episk om Russel Crowe hade sagt.
"my name is maximus........tjenare Ceasar!".

Jaja hursomhelst. Hur står sig Cumberbatch gestalting emot Ricardo Montalbáns ikoniska gestalting?
Jo den e ännu bättre! I detta paralella star trek universum har han tydligen bytt etnicitet men det gör inte mig nått. Huvudsaken är att han är Bad Ass. Vilket Cumberbatch absolut är. Det tråkiga är bara att vi får se på tok för lite av honom. Den gamle Kahn lurade Kirk och strandsatte honom på en öde planet vilket fick Kirk att utstöta ett av dom mest klassiska Star Trek-citaten genom tiderna. "KAAAAAHN!". I det läget har man full förtåelse för Kirk. Man förstår exakt varför han skirker som han gör. Briljant och enkelt.
I den här versionen är han i slutändan inte riktigt den stora skurken alls. Missförstå mig rätt. Han är den coolaste, mest bad assa och grymma skurken....men efter att han har blivit fångad så är det mesta onda som inträffar inte hans fel utan istället är det Dr Carol Marcus som ligger bakom det hela. Kahn assisterar tillomed Kirk och Co under en period och även om man hela tiden är missätnksam emot honom så är det inte han som backstabbar Kirk utan tvärtom. Kirk backstabbar honom. Han har all anledning att vara arg efter det.

Sen har vi den stora Reversal scenen ifrån Wrath of Kahn. Scenen där Spock offrar sig för att rädda skeppet. Här är det istället Kirk som räddar skeppet och blir förgiftad och Spock som sitter på andra sidan glaset och ser honom dö. Å manusförfattarna kände sig såååå smarta. Jag har egentligen inga problem med detta. Det jag har problem med är nästa Wrath of Kahn-referens dom slänger in. När Kirk är "Död" och Spock ilsket vrålar "KAAAAHN!" som en "smart" call back till nyss nämnde film. Fan-service på hög nivå. Jag har som sagt ingenting emot fan service...dock vill jag att den ska vara berättigad. När Kirk vrålar "KAAAAHN!" så känns det 100% rätt. Det är i allra högsta grad Kahn som har överlistad Kirk och lämnat honom och hans besättning för att dö. Men i Star Tek Into Darkness så är har Kirk offtat sig för att fixa Warp-funktionen. Dock var det inte Kahns fel att den förstördes utan...just det Dr Carol Marcus...samt en massa andra grejer. Så varför Spock tar ut sin ilska på Kahn i det ögonblicket känns...ologiskt(Vilket är ett stort minus för en Vulcan).
I den bästa av manusvärldar så hade Kahn varit direkt ansvarig för Kirks död och ja jag vet inte...mer inblandad överhuvdtaget!

Menmen konstig motivation eller inte. Spock skyller Kirks död på Kahn och ger sig efter honom. Vi laddar upp inför ett epic slutbattle-klimax mellan Spock & Kahn. Dessvärre är det ganska kort och inte jätteepiskt. Frågan man ställer sig är. Hur ska Spock som inte dirket är känd som nån superfighter kunna besegra Övermänniskan Kahn i en hand-to-hand combat? Hur besegrar man en Supermänniska egentligen? Jo! Du slår honom stenhårt på käften tre gånger i rad å sen svimmar han.....Lame! Kahn är en fantastisk karaktär i Cumberbatch gestaltning men han är kraftig underanvänd.

Slutligen kommer vi till mitt största Nit Pick. Leonard Nemoys Cameo!
Återigen misslyckad fan service. Det finns så mycket som är fel med den här scenen. Till att börja med så behövs den inte alls. Det enda Spock gör är att tala om för (Yngre)Spock att Kahn är en riktigt farlig buse som man bör akta sig för. Eller ja han säger först att han inte får säga något som kan påverka nuvarande Spocks framtid...för att sedan skita i det två sekunder senare och deklarera att Kahn minsann var den värsta motståndare som orginal-Crewet någonsin tampades emot. Tanken är naturligtvis här att bygga upp Kahn för den del av Publiken som inte vet vem han är. Samtidigt kanske den delen av publiken mer funderar på varför det helt plötslig finns två olika Spock på skärmen.

Leonard Nemoys cameo var en av dom absoluta höjdpunkterna med den förra Star Trek Filmen. Men där spelade den en central roll i att dels föra handlingen framåt och dels legitimera det nya paralell-universumet samtidigt som man respekterade den gamla serien. Helt briljant! I den här filmen så verka det som att nya Spock tydligen kan koppla upp gamla Spock på länk lite när han vill för att få tips. Scenen fyller ingen funktion. Den för inte handlingen framåt. Den är bara där för att ge Leonard Nemoy en cameo och för att bygga upp Kahn som skurk. Kahn är dock inte en skurk som behöver byggas upp. Bennedict Cumberbatch visar klart och tydligt själv varför hans Kahn är en absolut livsfrlig fiende att ha att göra med. Men tydligen litade inte mansuförfattarna på att karaktären kunde stå på egna ben vilket är synd för det gör den. Scenen lyckas alltså med att uppnå det totalt motsatta mot vad som var tanken. Istället för att bygga upp Kahn så nedvärderar det honom och man sätter honom självmant i skuggan av den gamle Kahn. Klantigt!

Här kommer ännu ett exempel ifrån The Dark Knight bara för att visa min tes. Tänk om Bales Batman i mitten på The Dark Knight hade kopplat upp Michael Keatons Batman på länk och frågat hur man tampas med Jokern och Keaton då hade sagt att "Ja det borde jag ju inte berätta...men fuck it! HAN E JÄTTEFARLIG!". "Jo tack vi har redan märkt det captain obvious!" Hade vi nog tänkt då. Sen hade vi undrat hur fan Nolans och Burtons univrsum var sammanlänkade men jaja det hela är bara en tankelek. :)

Slutligen så vill jag hylla den här filmen för att den verkligen gör så många saker helt rätt. Det är en uppföljare som höjer oddsen efter den första filmen och verkligen lyckas med att vara både en fristående film och en fortsättning. Riktigt lyckat!

Notera att alla min klagomål endast är Nit Picks för Nördiga fans(Som allt annat här). Filmen i sig är riktigt bra! Men om du har läst så här långt så antar jag att ni redan vet det eftersom att du i så fall(Förhoppningsvis) redan har sett filmen. Men vafan! SE DEN IGEN!

/Johan Salberg-NostalgiNörden